Instruktor nauki jazdy - tej postaci się nie zapomina

Dodał: Milena Data: 2016-10-15 10:34:06 (czytane: 23166)

Każdy ceni dobrych fachowców. Chcemy żeby remont w domu wykonywała nam ekipa, która nie zostawia po sobie fuszerek, a kran naprawił dobry hydraulik. Idąc na kurs prawa jazdy pretendenci na kierowców także oczekują, że instruktor będzie fachowcem, któremu można zaufać.
Nauka teorii wynosi na kursie 30 godzin lekcyjnych po 45 minut, w tym 4 godziny teoretycznego i praktycznego kursu udzielania pierwszej pomocy. Jazdy praktyczne to 30 godzin zegarowych (po 60 minut), przeprowadzane po kursie teoretycznym, w tym co najmniej 4 godziny poza obszarem zabudowanym, m.in. na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km/h. Po takim kursie następuje „wielki sprawdzian” – egzamin państwowy na prawo jazdy. Wcześniej czy później zdajemy egzamin. Niektórym idzie gładko, innym zawodzą nerwy. Gorzej, gdy zabraknie wiedzy i umiejętności. Jednak niezależnie jak się potoczy egzamin, większość zawsze pamięta instruktora.

szkola_jazdy.jpg

Instruktor nauki jazdy to bardzo ważna postać dla przyszłego kierowcy. Zarówno wiedza, którą przekazuje jak i rozmowy toczone mimo chodem, uwagi i komentarze instruktora. Każdy kierowca świadomie czy podświadomie zapamięta jak był upominany przez swojego nauczyciela na kursie prawa jazdy. Jeden zapamięta, że „sprzęgło to nie podpórka na nogę” , albo żartobliwy wierszyk: "noga z gazu, przyhamować, kierunkowskaz, zredukować!". Jeszcze inny będzie pamiętał, że „jego” instruktor zawsze mawiał: „włączone radio życia nie uratuje, a zapięte pasy uratują, ZAWSZE zapinamy pasy”.

Tego typu uwagi rzeczywiście odnoszą skutek. Pewne nawyki pozostają kierowcy na całe życie, szczególnie gdy ma zaufanie do swojego instruktora. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 4 marca 2016 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz.U. z 2016 r. poz. 280) reguluje zasady prowadzenia kursu na prawo jazdy oraz zakres niezbędnej wiedzy, którą należy przekazać uczącej się osobie. Szczegółowy program szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi, motorowerami lub tramwajami został opracowany w formie tabeli zawierającej konkretny wykaz tematów obejmujących kurs na prawo jazdy.

Na podstawie wymienionego wyżej aktu prawnego każdy kursant musi zapoznać się w części teoretycznej z zagadnieniem: „Wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, korzystanie z pasów, zagłówków i fotelików”, a w części praktycznej: „Ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte”.

Są tacy instruktorzy, którzy by wzmocnić przekaz edukacyjny korzystają z nadprogramowych zajęć, chociażby PIT STOP-ów realizowanych w ramach kampanii społecznej „Mistrzowie w pasach”, gdzie młodzi adepci jazdy uczą się poprawnego zapinania pasów bezpieczeństwa i montowania fotelików. Na spotkania z ekspertami instruktorzy nauki jazdy przywożą całe grupy przyszłych kierowców. W trzecim roku ogólnopolskiej kampanii
„Mistrzowie w pasach” zdarzało się tak, że PIT STOP-y organizowane w mniejszych miejscowościach cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że przybywające grono szkół nauki jazdy powiększyło się do wszystkich istniejących w regionie. W większych miastach (warto tu podkreślić Zamość czy Lublin) przyjeżdżali tacy instruktorzy, dla których nauka adeptów to nie tylko obowiązek służbowy, ale duża pasja; stąd poszukiwali pełnych inwencji sposobów przekazywania i pogłębiania wiedzy, a ich uczniowie z radością korzystali z tej szansy. Dzięki temu adepci na kierowców poznają zapisy kodeksu drogowego dotyczące obowiązku jazdy w pasach, jak też przewożenia dzieci w fotelikach bezpieczeństwa. Instruktorzy przekazują szkolonym osobom informacje związane z prawidłowym zapinaniem pasów, przede wszystkim to, że powinny być właściwie ułożone, przylegające do ciała. Tłumaczą, że pas nie powinien być umiejscowiony zbyt blisko szyi, a ułożony zbyt blisko ramienia nie zapobiegnie wyśliźnięciu się i uderzeniu głową w fotel lub szybę.

szkola_jazdy1.jpg

Warto zaznaczyć, że artykuł 39. ustawy Prawo o Ruchu Drogowym w punkcie 2. wyszczególnia osoby, których nie dotyczy obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa. Oprócz funkcjonariuszy różnych służb i konwojentów, na liście zwolnionych z obowiązku jazdy w pasach są też instruktorzy lub egzaminatorzy podczas szkolenia lub egzaminowania. Jednak wielu instruktorów nie korzysta z tego przywileju i dając przykład przyszłym kierowcom zapina pasy, bo przecież one ratują życie.

Przykro to stwierdzić, lecz mimo wysiłku instruktorów, egzaminatorów, policjantów grupa tzw. „młodych kierowców” – wiekiem i stażem, czyli 18-24 lata, charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 000 populacji. W 2015 roku byli oni sprawcami aż 5 583 wypadków (20,4% zdarzeń powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 478 osób, a 7 506 zostało rannych. Przyczyną 40% wypadków, które spowodowali „było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu”, a o ich ciężkości świadczy 52,5% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Znamienne, iż w przeważającej większości sprawcami tych zdarzeń są młodzi mężczyźni. W takich sytuacjach poprawność stosowania biernych systemów bezpieczeństwa ma szczególne znaczenie.

W listopadzie 2015 roku Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport pt. „Nadawanie uprawnień do kierowania pojazdami”, który powstał na podstawie kontroli dokonywanych w 2013 i 2014 roku. Czytamy w nim: „Egzamin na prawo jazdy zdaje zaledwie co trzeci kursant, a polscy młodzi kierowcy są w czołówce państw Unii Europejskiej jako sprawcy wypadków. Rygoryzm egzaminów nie przekłada się na poprawę umiejętności kierowców.” No cóż, średnia zdawalność egzaminów praktycznych na prawo jazdy w Polsce wynosi około 35% podczas gdy w Niemczech ponad 70. Przy czym Polska ma jeden z najwyższych w Europie wskaźników zabitych na 100 wypadków drogowych: 8,3 - to siedem razy więcej niż np. w Wielkiej Brytanii (1,2) czy Niemczech (najniższy w Europie - 1,1). Młodzi kierowcy - do 24 lat i stażem do 2 lat - są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego.

Naczelna Izba Kontroli zbadała także przyczyny przerwania egzaminów na prawo jazdy. Otóż egzaminatorzy najczęściej przerywali egzamin z tak istotnych powodów, jak nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu np. na skrzyżowaniu lub pieszemu (34 proc. egzaminów), niezastosowanie się do znaków i sygnałów świetlnych (21 proc.). Zdarzało się, że zdający zachowywali się w sposób, który zagrażał bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego (14 proc.), groził spowodowaniem kolizji drogowej lub ją spowodował (11 proc.). Ponad 6 tys. zdających z własnej woli poprosiło o przerwanie egzaminu. Rekordziści zdawali egzamin teoretyczny na prawo jazdy ponad 80 razy (WORD Częstochowa - 82 podejścia, WORD Katowice - 81 - obaj kursanci nie zdali). Nie są to odosobnione przypadki: łącznie 15 osób zdawało egzamin teoretyczny 60 lub więcej razy.

szkola_jazdy2.jpg

Przykładem wytrwałości mogą być przypadki z Jastrzębia Zdroju: teoria zdana za 70-tym razem, i z Kielc: praktyczny za 64-tym razem. Ale są też tacy, którzy zdają za pierwszym razem. Z pewnością zawdzięczają ten sukces sobie, trochę też szczęściu no i instruktorowi. O czym zawsze należy pamiętać wspominając swój egzamin na prawo jazdy.

Już 11 lat Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego realizuje cele statutowe, by na polskich drogach było bezpieczniej. W programach profilaktycznych m.in.: „Bezpiecznie – chce się żyć!”, „Moda na odblaski”, „Motopozytywni”, „Daj znak”, „Mistrzowie w pasach” przybliża uczestnikom ruchu drogowego tą ważną problematykę. Realizowane rokrocznie działania gromadzą ok. 80 tys. osób w prawie 100 miastach polski. KCBRD współpracuje z Komendami Policji, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Państwową Strażą Pożarną, Kuratorium Oświaty, Towarzystwem Trzeźwości Transportowców. Wspólnie zrealizowano filmy: „Zabójcy”, „Idź tak, abyś doszedł”, „Cisza”, „Jedna sekunda, całe życie”. Dla dzieci KCBRD opracowało materiały edukacyjne m.in.: „Kodeks rowerzysty i motorowerzysty”, „Elementarz bezpieczeństwa” czy „Poradnik rowerzysty”.


Reklama

REKLAMA

Komentarze (0)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.80.164.96

Brysen (2017-03-18 12:49:54)

esta bien en los ultimos giros se ve un poquito pero igual esta muy bueno. Intenta meterle una charla un poco mas fuerte si puede,s pero esta muy biene fetceilaiioncs.

Nyanna (2016-11-19 20:22:32)

Plesaing to find someone who can think like that

Kamil (2016-10-17 12:31:35)

Dla mnie najlepszy w Busku jest Paweł potrafi przekazać wszystko jak się należy

(2016-10-15 13:45:14)

"Każdy ceni dobrych fachowców. Chcemy żeby remont w domu wykonywała nam ekipa, która nie zostawia po sobie fuszerek, a kran naprawił dobry hydraulik. Idąc na kurs prawa jazdy pretendenci na kierowców także oczekują, że instruktor będzie fachowcem, któremu można zaufać."
Jak to skomentować?
Dobrego fachowca to trzeba uczciwie wynagradzać. Jaką jednak mamy sytuację w Polsce? Pracownicy są traktowani jak śmiecie, i nie prawdą jest , że coś się w tej kwestii zmieniło. Widać to dokładnie na przykładzie buskiego rynku pracy i nie tylko. Zostańmy jednak przy zawodzie KIEROWCY. To, co zarabiają zawodowi kierowcy to śmiech. Jaka jest to odpowiedzialna praca, chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Sam jeździłem w buskim PKS-ie i zarabiałem około tysiąca złotych. Jak mnie nie było po dwa dni w domu, bo robiłem kursy z noclegami poza Buskiem, pracując po kilkanaście godzin dziennie, to "wyciągnąłem" raptem 1300-1400zł. Na busach nie jest lepiej. Stawka dzienna to od 70-90 złotych za pracę po 12-16 godzin dziennie. Łatwo przeliczyć ile się zarobi za miesiąc i ile godzin się przepracuje, czyli robi się półtora a nawet dwa etaty w miesiącu. Na TIR-ach ta sama "lipa". Miesięczne zarobki "na kraju", czyli jeżdżąc po Polsce to 2700-3500zł. To zapłata za harówkę, która skutkuje nieobecnością w domu przez cały tydzień, spaniem "w budzie jak pies" (czyli w kabinie), do tego dochodzą też dodatkowe koszty związane z droższym w trasie jedzeniem, myciem itp, obciążenia, czyli potrącenia z pensji ze strony pracodawcy za byle co i pod byle pretekstem, ewentualne mandaty i grzywny, bo wszyscy wiemy jak państwo polskie szuka pieniędzy u każdego, stres itp, itd. Tak właśnie wygląda praca z zawodzie kierowcy w Polsce. O szacunku nawet nie wspomnę. Wiecie jak pracodawcy określają kierowców? Ch...e, brudasy i złodzieje...Ot i tak to wszystko wygląda...

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeżeli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


Diagnostyka i warsztaty

Stacja Diagnostyczna P.O.M.

Pińczów, 3 Maja 40

Moto-Szlif Robert Baczyński

Złota Pińczowska, Stawiszyce 31

Kursy prawa jazdy

Polacy wciąż stawiają na niemiecką motoryzację i silniki spalinowe - raport OTOMOTO 'Internetowy Samochód Roku 2023'

Co chętniej wybierali Polacy - BMW Serii 3 czy Cuprę Formentor? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Raport OTOMOTO "Internetowy samochód roku 2023" analizuje dane na temat wybieranych przez kierowców samochodów. więcej»

Polacy wciąż stawiają na niemiecką motoryzację i silniki spalinowe - raport OTOMOTO 'Internetowy Samochód Roku 2023'

Co chętniej wybierali Polacy - BMW Serii 3 czy Cuprę Formentor? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Raport OTOMOTO "Internetowy samochód roku 2023" analizuje dane na temat wybieranych przez kierowców samochodów. więcej»

Og?oszenia

Dodano: 2024-03-29 12:43:17

Przelotna Znajomość

Dodano: 2024-03-29 09:43:16

Luźna Ero Znajomość

Dodano: 2024-03-29 04:22:53

Ziemniaki SORAYA

Dodano: 2024-03-28 23:01:28

autokary wynajem

Dodano: 2024-03-28 21:20:46

Sprzedam samochód osobowy Suzuki Liana

Dodano: 2024-03-28 19:40:51

ziemniaki wielkosć sadzeniaka lord denar bellaros...

Dodano: 2024-03-28 18:02:27

Działka na sprzedaż

Dodano: 2024-03-28 16:09:28

PRACA DLA POKOJOWEJ

Dodano: 2024-03-28 12:56:19

Drukarka HP officejet pro 6230

Dodano: 2024-03-28 11:15:17

Kupię maszynę rolniczą

Dodano: 2024-03-28 10:21:11

Praca od zaraz

Dodano: 2024-03-28 09:54:42

garaż "blaszak"

Dodano: 2024-03-28 09:50:40

Wywóz ziemi

Dodano: 2024-03-28 07:05:06

Montaż anten naprawa komputerów laptopów

Dodano: 2024-03-28 06:12:39

Utylizacja, wywóz sprzętu sportowego fitness, re...