Kolejka wąskotorowa 'Ciuchcia Ponidzie' z nowym szlakiem do Motkowic
Dodał: Marta Data: 2023-06-07 10:12:04 (czytane: 10608)
Trasa kolejki biegnie przez część Ponidzia w południowej części województwa świętokrzyskiego. Robert Pisarczyk, specjalista ds. promocji w Zespole Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, które zarządzają koleją, podkreślił, że przejazd wąskotorówką jest okazją na spędzenie czasu wśród przyrody oraz poznanie ciekawych miejsc i historii regionu.
„Przejażdżka po malowniczej okolicy, mijanie kwitnących pól rzepaku i pięknych lasów to niewątpliwie niezapomniane wrażenia. Na trasie odbywa się postój, podczas którego turyści mogą zorganizować sobie wspólnego grilla. To idealne miejsce na odpoczynek, z dala od miejskiego zgiełku i hałasu” – podkreślił Pisarczyk.
- Czerwiec: 11,18, 25;
- Lipiec: 2,9, 16, 23, 30;
- Sierpień: 6, 13, 20, 27;
- Wrzesień: 3, 10, 17, 24.
Sprzedaż biletów wyłącznie za pomocą karty płatniczej w dniu przejazdu na stacji Jędrzejów Wąskotorowy (38 zł normalny, 31 zł ulgowy).
Przejazd na trasie Jędrzejów – Motkowice – Jędrzejów. W Motkowicach czas na relaks i pieczenie kiełbasek przy ognisku około 1,5 godz. (prowiant we własnym zakresie).
Więcej informacji pod numerem: 695 592 836, 607 317 106.
Ciuchcia Ponidzie serdecznie zaprasza również grupy zorganizowane!
Historia powstania Kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej.
Początkowo były to linie frontowe (Rollbahn) C.K. Armii budowane od
końca 1914 r. W lutym 1915 roku wojska austriackie dla potrzeb
militarnych wybudowały pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od
Jędrzejowa do Motkowic. W kolejnych latach kolej rozbudowywano o nowe
odcinki, m.in. do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika. Łączna długość
kolei wynosiła ponad 80 km.
W roku 1924 starostwo pińczowskie
zbudowało odcinek linii od Pińczowa do Hajdaszka, gdzie łączyła się ona z
kolejką jędrzejowską. Zarząd Pińczowskiej Kolei Wąskotorowej rozpoczął
również pracę przy budowie linii od Pińczowa przez Wiślicę do Kazimierzy
Wielkiej.
Głównym celem i przeznaczeniem połączonych kolei był
przewóz płodów rolnych, cukru, węgla, gipsu, drewna z wyrębu lasów,
obsługę młynów, tartaków, gorzelni, kamieniołomów i lokalnych cegielni.
Zadaniem kolei był także przewóz pasażerów pomiędzy wioskami i miastami,
wynikający z braku w tym regionie dróg bitych. Znaczenie przewozów
pasażerskich jeszcze bardziej wzrosło w czasie okupacji niemieckiej. W
dużej mierze z przejazdów koleją korzystały grupy organizacji
podziemnych działających na terenie Kielecczyzny, dzięki współpracy ze
służbą liniową kolei, która składała się wyłącznie z polskiego
personelu. (PAP)
Reklama
REKLAMA
Komentarze (1)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 54.147.0.155
Mir (2023-06-12 20:46:47)
W czasach swej świetności Jędrzejowskie Koleje dojazdowe (1960-1970) dojeżdżały do:- pod Tarnów do Szczucina- pod Kraków do Kocmyrzowa- pod Katowice do CharsznicyZ tych końcowych stacji Kolei Dojazdowej było już dalsze połączenie koleją normalnotorową do w/wym miast